Welcome

Welcome to the Website of the Service des Moniales

The Service des Moniales in France (SDM) is an association serving autonomous women abbeys and monasteries,
whose members are consecrated solely to God, in the form of a contemplative life proper to them.

It addresses the total of abbeys and monasteries distributed throughout the 15 ecclesiastical provinces, approximately 3074 moniales and 202 monasteries.
.

Le mot de la présidente :

« Aux uns les chars, aux autres les chevaux, à nous le nom de notre Dieu : le Seigneur » (Psaume 19)

Comme tant de personnes qui nous entourent nous restons sidérées par les nouvelles qui nous arrivent directement ou indirectement. Les problèmes dans l’Église et dans la société nous touchent. Les victimes qui n’en finissent pas de souffrir, les acteurs de crimes que parfois nous connaissions, les abus de confiance enveloppés de spiritualité, et tant de dérives infantilisantes… Nous ne sommes pas en première ligne dans les combats que mènent nos contemporains… Gilets jaunes ? verts ? rouges ? noirs ? Autant de couleurs, autant de revendications !

Nous aussi, nous portons des couleurs différentes, mais pour dire une unique chose : nous sommes là, dans la prière continuant d’invoquer le nom de notre Dieu qui s’est fait chair et qui fait de nous des frères, des sœurs. Femmes dans l’Église par notre baptême, nous sommes moniales dans le peuple de Dieu. Notre baptême et notre profession religieuse nous font participer de façon unique à la vie de ce peuple de Dieu.

Le cléricalisme que dénonce le Pape, François nous invite à une réflexion profonde. Nous avons un rôle à jouer. Le Christ est venu nous libérer ! Profitons de notre situation privilégiée de femmes vivant en communauté, à l’écart, mais aussi proches des prêtres pour vivre des relations ajustées, dans la liberté à laquelle nous sommes appelées. De notre attente, dépend la vérité de nos relations. Tout ce qui nous infantilise, nous emprisonne, nous écrase, n’est pas digne de Lui. Donc là où il y a emprise, là il n’y a pas de chemin.
Une communauté peut offrir ce milieu fraternel de connaissance de soi, de connaissance des autres, de responsabilité de sa vie, de don de soi évangéliquement conditionné !
Sainte Semaine ! Accueillons la vie du Ressuscité  qui nous appelle ses ‘amis’, et nous serons comblées de joie ! Alleluia ! Alleluia !

Sr Véronique, op.

Le Service des Moniales

sdm1

The Service des Moniales in France (SDM) has for objective the promotion of monastic women’s religious life in the Church today, allowing it to practice with joy and fidelity its proper charism. It is a means by which abbeys and monasteries demonstrate their existence which by its nature is silent and hidden.

Find out more

Monastic Life for Women

La vie monastique

Just like her brother monks, the moniale, “seeker of God”, in the face-to-face with him, remains in prayer, a watchman for the world, on the lookout for dawn, in imitation of Christ whom she wants to follow. Life in the Monastery is based upon 5 pillars : Personnel and Community Prayer, Silence and Solitude, Fraternel Life, Study, Meditation, Lectio Divina…

Find out more

Where to find a monastery ?

monastere1

Are you looking for a monastery in France ?
Go ahead and browse the map of France,
discover monastic orders
and get acquainted
with these monasteries
in the four corners of France…

Map Map of mobil

Le Lien des moniales

Spirituality bulletin

Talks & interviews on prayer,
spiritual itineraries,
monastery life…

For your information :
SDM Secretary office
Mère Marie-Noëlle
Monastère Ste-Scholastique
64240 Urt

secretariat.sdm@gmail.com

Summary

Summaries :

201720162015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000

Subscription : 30€
3 publications per year
.
.

Ancient articles of the “Lien des moniales”
to download

.

 

 

 

 

 

 

The 14 monastic Orders

A page from the Gospel is entrusted to each Order who is called to emphasize upon it, while the fundamentals remain the same.
Thus, just like the nuances of a palette, monastic life and the Gospel have a million colors
…”We are different from one another only in the sense that we have different facets of the same answer to the same calling”…

Vatican